Danderyds församling

- För att världen ska räddas. Stora ord, men så stort är det. Alla i församlingen är med och bidrar. Uppdraget kommer från Gud själv. Ett fantastiskt uppdrag!

Existentiell salong onsdag 10 april

”AI – hur ser vi på AI och hur ska vi förhålla oss till de olika synsätt som finns?” Salongen leds av prästerna Henrik Mattsson och Randi Guldstrand. Te och smörgås serveras.

Månadsprogram april

Dropin-dop, Morgonböner, Kvällsmässor, Högmässor, Samtalsgrupper för vuxna, Retreatdag i Sätraäng, Tisdagar på torget, Babycafé, Ungdomskväll och mer där till. Det vill säga business as usual. VÄL MÖTT!

VÅRYRA 1 - Församlingens Hus

Danderyds Konstrum presenterar en samlingsutställning med 10 konstnärer med start måndag 25 mars. KVÄLLSÖPPET tisdag 2 april 15.00 - 19.00. VÄLKOMMEN!

Dropin-dop i Danderyds kyrka

Lördag 20 april 10.00 - 14.00. Dropin-dop är ett enkelt, men likaså stämningsfullt alternativ, där du utan en massa praktiska förberedelser kan låta döpa dig eller ditt barn. Barn, unga och vuxna - alla är lika välkomna att döpas!

Lunchmusik med Daniel Chun

Välkommen till 30 minuters musikstund i Danderyds kyrka tisdag 9 april 12.00. Fri entré. Efteråt serveras soppa i Församlingens Hus. Daniel Chun som bor och är uppväxt i Djursholm har erhållit Danderyds Kulturstipendium två gånger och vunnit priser på nationella och internationella tävlingar.

LIVET - att tro

Att tro är utmanande, Utforska tron, Tro i handling, Tillit och hopp är rubrikerna i årets första nummer av LIVET. Dessutom en längre intervju med Katarina Sandström ett av SVT:s mest erfarna nyhetsankare. Läs tidningen här på hemsidan.

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

Retreatdag - en dag i stillhet

I den kristna traditionen har man ofta dragit sig tillbaka för att kunna fördjupa sin tro. Retreat är en möjlighet att hitta djupet och stänga av bruset. Välkommen till Sätraängskyrkan lördag 13 april .

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal. Välkommen att boka dop här på hemsidan. Har ni frågor eller inte hittar någon tid eller lokal som passar i webbokningen, kontakta oss, se längst ner på sidan.

Dopet – livets första fest

Allt du behöver veta om dopet
En byggarbetare i hjälm och varselkläder pratar i en radio. En grävskopa i bakgrunden.

Tankar inför helgen

"Han suckade djupt och lutade huvudet i händerna. Hur skulle han göra för att få dem att jobba tillsammans som ett team? Det var ju så enkelt tyckte han." Läs prästens tankar inför helgen på Svenska kyrkans bloggportal.

Prenumerera på FörsamlingsLIVET

Vill du hålla dig uppdaterad och inspireras av det som händer och är på gång i Svenska kyrkan Danderyds församling? Registrera dig för att prenumerera på nya nyhetsbrevet!

Sjung i kör!

Danderyds församling har mer än 200 körsångare i nio körer för olika åldrar. Dessutom finns barnrytmik för de allra yngsta musikälskarna. Körerna sjunger i gudstjänster och vid konserter.

Små och stora barn

Babycafé, Söndagsklubb och Tac-o-Lov är några aktiviteter för små och stora barn. Här kan både barn och vuxna lära känna nya vänner och hitta sammanhang för olika åldrar. Alla aktiviteter är kostnadsfria.

Litet barn lägger gul blomma i en vuxen kvinnas hand.

Medlemskap

Svenska kyrkan finns för att dela dina och andras funderingar kring livet, döden, glädjen och sorgen – oavsett om du ser dig som troende, sökare eller tvivlare.

Ideella medarbetare

Vill du engagera dig i något som känns meningsfullt, få nya erfarenheter, göra skillnad tillsammans med andra?

En person hjälper ett barn att tända ett ljus.

Få hjälp och stöd

Välkommen att kontakta Svenska kyrkan när du behöver någon att prata med. I Svenska kyrkan finns utbildad personal som lyssnar och ger stöd och råd vid allt från sorg till relationsproblem.

En mur med taggtråd. En fågel flyger över mörkblå himmel i bakgrunden.

Israel och Palestina

Svenska kyrkan arbetar för dialog mellan kristna, judar och muslimer. Vi arbetar för en rättvis fred mellan Israel och Palestina och ger katastrofhjälp och stöd till yrkesutbildning och hälso- och sjukvård.